Friday 29 March 2013

Salmon bukan Salman Khan yeee

Assalamualaikum...

Last week pergi Mydin Subang, ala yang entry crita budak ilang tu ni kira sambungan la ye...Lepas jumpa je budak tu aku dengan W. Jai cari ikan, pilih punya pilih tiba-tiba aku ternampak ikan salmon ni..  

Baru je dipotong-potong oleh staf situ aku tengok la harga dia kan, mak aiiiiii kenapa murah sangat seriously, 1 kg RM18.00 je gila ni. Terkejut mak, bukan ke ikan tu 1 kg tak silap aku RM30 lebih, kepala dia lagi murah dalam RM6 lebih je... Biar betul ikan dari Norway tu... Tak kan kat Malaysia dah ade ternak ikan salmon kot... Setelah memilih dengan telitinya, aku pun ambik yang slices berape ketul tah tak ingat, kepala macam nak ambik tp aku takut berbau. Sebenarnya aku nyesal tak ambik..... biasa dah makan slice salmon kan tapi kepala payah kot nak dapat.... Nyesal huhuhu..... 

Setelah balik, pening kepala aku memikior ape aku nak buat dengan salmon ni, nak grill, griller takde, nak smoke aku tak reti smoke2 ni... Cewah nak smoke bagai padahal aku dah lupa resepi dan segala buku resepi tinggal kat kampung... Aisehh asik lupa je nak amik buku resepi tu... At last...... jeng jeng jeng....................aku buatttttttttt........
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Orang slalu buat elemen2 suspend ni, aku ponnnn nak jugakkkkk....hahaha
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
wait wait, blum lagi..........tadaaaaaaaa......


Aku goreng kunyit je weh, marinate skali dengan garlic and daun kari.... habih pikior dah ni...tapi aku sedikit nyesal, patutnya aku pan fry je tak yah deep fry, InsyaAllah lagi sedap and lagi manis... Takpe next time mesti ingat jangan deep fry, pan fry sudeyyy....


Aku namakan dia Deep Fried Kari Salmon..... Ni untuk parish ye, tapi dia makan half je.... Yang dia makan banyak adalah ma and pa dia punye, takpela janji ko makan ye nak... 


So, untuk ma and pa, Kari Salmon + Bawal Emas.... Adehhh tak nampak pulak fishnye... Masa lunch tu aku ajak angkatan tentera dari umah mak mertua aku datang makan, best jugak makan ramai-ramai kan.

Ops sebelum aku lupa, untuk mengrefresh balik apa benefit kalau kita makan salmon ni aku telah menggoogle untuk mendapatkan info, yg aku ingat dia tinggi omega 3 pastu blank dah.

``Salmon is a superfood because it's high in omega-3 fatty acids, a type of fat that seems to decrease the risk of heart disease. This fish is also a prime source of protein and contains vitamin A and B vitamins. No matter what type it is–farm-raised, wild, canned, or smoked–salmon provides omega-3 fat. But the amount of the fat will vary, as will the sodium content. In addition to the heart-healthy benefits, the omega-3 fats in this fish have also been shown to promote joint health, contribute to the proper functioning of the brain and nervous system, and may possibly help prevent certain types of cancer.`` Tq cik google...
  

No comments:

Post a Comment

Jemputla komen...